Dat het coronavirus invloed heeft op de economie is een feit. Maar wat betekent dit voor LinkedIn adverteerders? Zij dienen rekening te houden met nieuwe zoekgewoonten, nieuwe benchmarks en ook met budgetbeperkingen. Hoe? Wij delen 5 tips voor corona-proof LinkedIn advertenties.
5 tips voor een corona-proof LinkedIn advertenties 

5 tips voor een corona-proof LinkedIn advertenties 

Dat het coronavirus invloed heeft op de economie is een feit. Maar wat betekent dit voor LinkedIn adverteerders? Zij dienen rekening te houden met nieuwe zoekgewoonten, nieuwe benchmarks en ook met budgetbeperkingen. Hoe? Wij delen 5 tips voor corona-proof LinkedIn advertenties.

Je hoeft jouw LinkedIn advertentiecampagnes niet stop te zetten door de crisis. Uiteraard hebben sommige misschien wel wat aanpassingen nodig. Met deze 5 tips maak je jouw LinkedIn Ads-campagnes corona-proof. 

#1. Richt je niet alleen op de verkoop

Het voordeel van LinkedIn is dat je zakelijke targeting mogelijkheden hebt. Op deze manier komt jouw waardevolle “verkooppraatje” direct terecht bij de juiste persoon binnen een organisatie of branche. Dit heeft echters tijdens de coronacrisis weinig effect.

Veel mensen werken thuis en dit leidt ertoe dat ze minder behoefte hebben aan jouw verkooppraatje. In deze tijd is het juist belangrijk dat je omschakelt naar een behulpzame en leerzame rol. Biedt relevantie content of hulpmiddelen die helpen tijdens deze situatie. Zo hebben wij bijvoorbeeld een E-book voor online marketing in crisistijd geschreven. 

Het lastige en nadelige aan deze hele situatie is dat je minder snel rendement van jouw inspanningen zult zien. Het kan zelfs gebeuren dat je helemaal geen rendement ziet. Dit komt omdat de meeste mensen op dit moment graag gratis hulp aannemen en niet snel gaan samenwerken met een bedrijf. Hoewel dit misschien op dit moment nadelig is voor jou, kan dit in de toekomst positief uitpakken. Mensen zullen zich herinneren dat jij gratis hulp aanbood toen dit nodig was. Wanneer zij hun bedrijf willen upgraden, zullen zij aan jou denken.

Om ervoor te zorgen dat je on top-of-mind blijft bij deze groep,  is het essentieel om doelgroepen te bouwen voor retargeting. Dit kun je dan op een later moment inzetten. Helaas sta je dan wel weer voor nieuwe uitdagingen Hier zullen wij in het volgende punt dieper op ingaan.

#2. Bouw voorzichtig een doelgroep op

Dit zorgt ervoor dat men meer verschillende apparaten gebruikt gedurende de werkdag. Niet iedereen gebruikt dezelfde computer als op kantoor. Dit heeft invloed op de cookies. Jouw doelgroep is hierdoor lastiger te volgen. Door de verschillende apparaten kan een doelgroep vervagen wanneer alles weer “normaal” is en iedereen weer de kantoor computer gebruikt. Het is daarom essentieel om na te denken over hoe je de doelgroep gebruikt. Sommige doelgroepen dien je misschien aan te passen. Dit kun je op een aantal manieren doen:

  • Creëer doelgroepen op basis van kortere of langere cookievensters op andere platforms. Dus niet op LinkedIn. Op deze manier kun je de gebruikers van jouw site benaderen op basis van het gedrag dat zij op jouw site vertonen.

  • Vraag aan jouw werknemers of zij hun IP-adres met jou willen delen, zodat je hen kunt uitsluiten in jouw doelgroep of analyse.

  • Door te vragen naar een e-mailadres van de bezoeker voordat zij toegang krijgen tot bepaalde content, kun je een aangepaste doelgroep opbouwen. Deze kun je vervolgens uploaden naar jouw platforms. Hier komen wij later op terug.

 #3. Maak gebruik van LinkedIn retargeting

LinkedIn heeft de hoogste CPC’s. Het is zonde om twee keer voor hetzelfde te betalen. Door in eerste instantie gebruik te maken van LinkedIn targeting kun je vervolgens retargeten via platforms als Facebook en Google. 

Om dezelfde redenen als in tip 2 over doelgroep problemen en creatie, kan het moeilijk zijn om gebruikers nauwkeurig te retargeten op die platformen. Als je doorgaat met full-funnel marketing, is het zinvol om alles binnen elk kanaal in te zetten, zodat je de beste dekking hebt en de beste kans dat je niemand mist. Creëer jouw publiek in alle platforms, ook in LinkedIn, en retarget zo goed mogelijk op alle kanalen.Wanneer alles weer normaal is en iedereen terug op kantoor is, kun je wellicht de retargeting op LinkedIn weer uitzetten. 

#4. Zet full-funnel marketing in

Men gaat er vanuit dat B2B-aankoopfuncties stoppen in deze tijd.Maar dit is niet zo, bedrijven zijn namelijk nog steeds bereid om te kopen. Sommige bedrijven gaan nu zelfs sneller door de buyer journey. Het is belangrijk dat je de harde verkoop even achterwege laat in jouw advertentiecampagnes, maar blijf dit wel koesteren. De specifieke nurturing en touchpoints moeten misschien aangepast worden, maar sluit lead nurturing niet compleet uit. Laat jouw salesteam de leads nog steeds opvolgen en gebruik retargeting campagnes om koopbeslissingen te beïnvloeden. Op LinkedIn kun je de volgende opties inzetten::

  • LinkedIn lead gen-advertenties – gebruik lead gen forms advertenties voor de uiteindelijke gewenste conversie. . Dit kan zijn voor een verkoopgesprek, voor content, of voor zoiets eenvoudigs als het aanmelden voor een nieuwsbrief. Het doel is om de gebruikers met zo weinig mogelijk wrijving engaged te houden. Op deze manier zijn gebruikers er klaar voor als zij de volgende stap willen nemen. 
  • Gesponsorde InMail – Het idee is hetzelfde als hierboven bij de lead gen forms. Het verschil is dat InMail enkel gebruikt wordt voor bijzondere en speciale aanbiedingen.

LinkedIn advertenties in crisistijd

InMail wordt vaak gezien als privacyschending of als vervelende reclame. Het is dus essentieel om ervoor te zorgen dat de aanbieding het waard is. Gebruik InMail alleen bij echt unieke aanbiedingen, die relevant zijn voor de ontvanger.

  • LinkedIn-videoadvertenties – Videoadvertenties zijn een zachtere manier om jouw boodschap over te brengen. Je bereikt jouw doelgroep en kunt ervoor zorgen dat jouw bedrijf on top-of-mind blijft. 

#5. Communiceer met jouw klanten

Ook in deze tijd blijft het belangrijk om met jouw klanten te communiceren. Zorg dat je in iedere fase van de buyer journey aan de verwachtingen van jouw klant voldoet. Denk bijvoorbeeld aan een follow-up. 

Het is hierbij wel belangrijk dat jouw advertentietekst zo verwoord is dat het voor jou mogelijk is om deze op te volgen. Werk daarnaast jouw website content bij. Op deze manier weten jouw bezoekers wat de mogelijkheden binnen  jouw bedrijf zijn in deze crisistijd. 

LinkedIn advertenties in crisistijd

Het belangrijkste in deze onzekere tijd is dat klanten niet onzeker zijn over jouw bedrijf en hoe jij hen kunt helpen. 

Heb je vragen of hulp nodig bij jouw corona-proof LinkedIn advertenties? 

Neem dan contact op!