De 5 vergeten LinkedIn Targeting strategieën

De 5 vergeten LinkedIn Targeting strategieën

In de marketingwereld wordt er veel gesproken over strategieën, waarschijnlijk om je er ook heel veel hebt. Denk aan algemene marketingstrategieën, social media en contentmarketing strategieën, maar natuurlijk ook de targetingstrategie. Waar hoort die bij? Je zou kunnen zeggen dat dit een van de belangrijkste is. Zonder deze strategie, zijn bovenstaande strategieën namelijk niet compleet. Je kunt een aantrekkelijke boodschap maken, de juiste timing toevoegen, maar zonder de juiste targeting zou het allemaal voor niets zijn. De boodschap werkt alleen als de juiste mensen het op het juiste moment zien. Tegenwoordig zijn er zoveel manieren om mensen te bereiken, dat je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. Wij delen vijf LinkedIn targeting strategieën die je wellicht niet zo vaak gebruikt en vergeet, maar wel veel kunnen opleveren.

1. Gebruik meer parameters

Bij LinkedIn targeting kun je meerdere targetingparameters selecteren. Kies nadat je de locatie hebt geselecteerd, nog twee extra targetingparameters. Niet meer, want je wilt ook niet hyper-target zijn. Het maximale is drie parameters. Maar eén extra parameter is nodig om niet te breed te targeten. 

Door breder te targeten, kun je zien wat er werkt. Vervolgens kun je dit nog meer verfijnen. Wil je targetingcombinaties uitproberen? Lees dan hier meer over de LinkedIn targetingmogelijkheden

Voorbeeldcampagne:

LinkedIn targeting

De targetingparameters voor deze campagne kunnen ideaal zijn voor een branding campagne waarbij het ideale klantprofiel technologiebedrijven met minder dan 200 werknemers is.

2. Bereik jouw doelbereik door het publiek uit te breiden en vergelijkbare doelgroepen te gebruiken

Hoe goed je jouw doelgroep ook kent, het is bijna onmogelijk om targetingparameters te maken waarmee je iedereen bereikt die je wilt. De nauwkeurigheid van de professionele gegevens op LinkedIn zijn ongeëvenaard. Toch zijn er variabelen (zoals creatieve of onbekende functietitels) waardoor we belangrijke mensen van campagnes kunnen uitsluiten.

Door de functie Audience Expansion en Lookalike Audiences te gebruiken, kun jouw content weergeven aan mensen die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep en hun demografie en interesses. Jouw advertentie wordt hierdoor getoond aan meer leden die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw content. Dit vergroot de schaal en het effectieve bereik van jouw campagne.

Zo kun je beide functies gebruiken:

  • Klik op de knop “Enable Audience Expansion” wanneer je de targetingopties voor jouw doelgroep selecteert.
  • Een vergelijkbare doelgroep werkt het beste wanneer je al een goed presterende doelgroep hebt gecreëerd. Dit kan bijvoorbeeld een lijst zijn met mensen die jouw website al eens bezocht hebben, mensen die iets van de site hebben gedownload, of gewoon een op maat gemaakte accountlijst. De Lookalike Audience functie vindt automatisch LinkedIn-leden die precies passen bij de rest van de mensen en bedrijven op jouw best presterende lijsten.

3. Gebruik content suggesties en groepen om interesses te targeten

Zoals je weet kun je in LinkedIn advertenties richten op de interesses van LinkedIn-leden. In principe weet je al de meest voor de hand liggende interesses, aangezien je weet wat voor een product of dienst je aanbiedt. Maar er kunnen verborgen interesses zijn die, als ze worden ontdekt, jou in staat stellen meer van de juiste mensen op creatieve manieren te bereiken.

Deze verborgen interesses ontdekken, kan vrij eenvoudig zijn als je twee gratis functies gebruikt: Content Suggestions and Groups

Content Suggestions zijn ingebouwd onder het beheer van jouw LinkedIn-pagina. Deze feature toont content waarin jouw doelgroep interesse heeft getoond. Het belangrijkste doel is om jouw doelgroep op LinkedIn te betrekken, maar een bijkomend voordeel is dat het je inzicht geeft in de interesses van het publiek die je misschien nog niet kende. 

Groepen kunnen op verschillende manieren worden ingezet voor een strategische targeting. Eerst kun je groepen selecteren als een eigen targetingparameter. Als je echter ondernemers wilt bereiken, zijn er verschillende op ondernemerschap gerichte groepen die je kunt selecteren. Het onderzoeken van groepsactiviteit, met name de populaire discussies binnen elke groep, kan je ook wijzen op de interesses die je momenteel niet kent.

Stel dat je ontdekt dat een verrassend hoog percentage van jouw doelgroep over Marketing automation tool SharpSpring praat en erop heeft geklikt, inhoud heeft gevonden en deze heeft gedeeld. Dan zou je een advertentiecampagne kunnen creëren die een verband benadrukt tussen jouw aanbod en dit product. Om een ​​nieuw publiek te vinden en het bewustzijn onder de juiste mensen te vergroten, is het misschien verstandig om de Marketing automation groep te selecteren als targetingparameter, of om targeting te overwegen op basis van interesse voor marketing automation. 

4. Gebruik account targeting om Account-Based marketing campagnes te draaien

De basis achter account-based marketing (ABM) is het vergroten van de naamsbekendheid en een stem delen onder de belangrijkste contacten en algemene aankoopteams bij de specifieke bedrijven op jouw lijst. Het is een strategische targetingbenadering. Het wordt nog strategischer wanneer je belangrijke leidinggevenden en andere besluitvormers bereikt met gepersonaliseerde inhoud.

Als je een doelgroeplijst met accounts hebt, gebruik je Accounttargeting om ABM-campagnes uit te voeren, besluitvormers te bereiken en meer gekwalificeerde leads te genereren. Is jouw accountlijst nog niet volledig? Accounttargeting zal de bedrijven binnen jouw doelgroep vergelijken met meer dan 13 miljoen LinkedIn-pagina’s om nieuwe potentiële klanten te vinden.

5. A/B Testing = Altijd testen!

Om de juiste LinkedIn-leden te bereiken, is het belangrijk om te testen. Nogmaals, dit is de reden waarom het loont om je campagne in het begin breder te targeten en vervolgens te verfijnen. Geen van deze aanbevelingen zijn one-size-fits-all. Daarom is het zo cruciaal om te testen en erachter te komen wat voor jouw doelgroep en organisatie werkt.

A/B test jouw targeting door twee vergelijkbare campagnes uit te voeren met een enkele variatie in de targetingopties. Meerdere variaties kunnen de resultaten onbetrouwbaar/onoverzichtelijk maken. Doe dit door jouw campagne te maken, te dupliceren en die vervolgens aan te passen aan jouw targetingparameters. Je kunt bijvoorbeeld zien of jouw resultaten verbeteren wanneer je target op basis van interesses in plaats van functietitels, of target op branche in plaats van functie.

Start nu met deze LinkedIn targeting strategieën

Probeer vanaf vandaag wat meer tijd en mentale energie te steken in jouw LinkedIn targeting strategieën en A/B testen. Ik denk dat je deze LinkedIn targeting strategieën meer dan de moeite waard vindt. 

De targeting liever door onze advertising specialisten laten doen?

Neem contact met ons op!