Facebook of LinkedIn advertising voor B2B?

Facebook of LinkedIn advertising voor B2B?

Zowel Facebook als LinkedIn Advertising biedt een enorm aantal advertising mogelijkheden. Het kan daarom lastig zijn om het juiste platform te zien als je de engagement met de doelgroep wilt maximaliseren. Wat kun je beter inzetten, Facebook of LinkedIn advertising voor B2B?

Wij hebben beide social media platformen met elkaar vergeleken. Dit kan je helpen om te bepalen welk kanaal ideaal is voor jouw bedrijfsgroei. Zowel de technologie als de kosten zijn in dit onderzoek meegenomen.

Wie heeft meer mensen & tijd?

Wereldwijd heeft Facebook 2,38 miljard actieve maandelijkse gebruikers. LinkedIn heeft wereldwijd ongeveer zo’n 610 miljoen maandelijkse gebruikers. Dit is echter geen goede maatstaf om de effectiviteit van het platform te beoordelen. De hoeveelheid tijd die deze gebruikers op het platform besteden is belangrijker. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een Facebook-gebruiker ongeveer 35 minuten per dag op het platform zit. Een LinkedIn-gebruiker besteedt per maand slechts 16 minuten gemiddeld op het platform. 

Facebook heeft dus niet alleen de meeste gebruikers, maar de gebruikers besteden hier ook de meeste tijd. 

Winnaar op dit gebied? 

Facebook

Echte accounts vs. fake accounts

Een goed doordachte strategie is belangrijk om jouw doelgroep op een efficiënte en effectieve manier te targeten. Dit kan echter alleen als je exact weet wie jouw doelgroep is. Maar hoe bereik je hen terwijl je de kosten laag houdt?

Als jouw doelgroep zich bevindt op Facebook is het logisch om daar te investeren. Echter heeft Facebook een recordaantal fake / bot-accounts. Dit geeft Facebook ook toe. Voordat je investeert, is het dus belangrijk dat je wel de échte gebruikers vindt. Dit filteren kost echter wel wat tijd. 

Wat LinkedIn betreft, is het aantal valse accounts behoorlijk afgenomen. LinkedIn heeft nauwelijks fake / bot-accounts. Je kunt bij dit platform dus maximale aantallen targeten zonder filterproces. Voor hetzelfde geld dat je uitgeeft, bereik je dus op LinkedIn meer échte accounts dan op Facebook. Bovendien kun je op LinkedIn targeten op professionals zoals een CEO of een B2B bedrijfseigenaar die al klaar is om zaken te doen.

Winnaar op dit gebied?

Linkedin

Betaalde campagnes

Facebook biedt veel voordelen als het gaat om betaalde campagnes. In Facebook is het mogelijk om producten of services te promoten via verschillende media, zoals: afbeeldingen, video’s, diavoorstellingen, Gif en nog meer. Dit zorgt ervoor dat jouw advertentie meer opvalt en aantrekkelijk is wat leidt tot meer conversies.

LinkedIn bood voorheen enkel eenvoudige advertenties en weergaven. De keuze was vrij beperkt. Tegenwoordig biedt LinkedIn ook meer advertentiemogelijkheden, waaronder video. Dit zorgt ervoor dat het ook mogelijk is om in LinkedIn meer op te vallen met je advertenties.

Winnaar op dit gebied?

Facebook en LinkedIn, afhankelijk van je doelgroep

Conclusie?

De conclusie is uiteindelijk volledig afhankelijk van jouw organisatie, zakelijke niche en doelgroep. Beide kanalen zijn breed inzetbaar en bieden unieke mogelijkheden met een geweldig rendement. 

Als jouw doel is om een enorm groot aantal mensen te bereiken, is Facebook ideaal. Facebook is veelzijdiger als het gaat om veel mensen bereiken in een keer. Echter heeft LinkedIn weer de meeste echte gebruikers in de database.

Social media adverteren is sowieso een goede oplossing om naamsbekendheid te vergroten. Of je nu kiest voor Facebook of LinkedIn advertising voor B2b: zorg ervoor dat deze keuze goed doordacht is en aansluit op jouw doelgroep en organisatie.

Wil jij starten met LinkedIn Advertising voor B2B?

Maar wil je dit liever uitbesteden?

Neem contact op met onze specialisten!