In 5 stappen naar succesvollere LinkedIn campagnes

In 5 stappen naar succesvollere LinkedIn campagnes

Een keer in de zoveel tijd is het belangrijk om jouw LinkedIn campagnes te evalueren. Ze staan misschien al een tijdje aan en wellicht leveren ze het gewenste resultaat op. Maar wat als ze nog beter kunnen presteren? Je kunt in slechts 5 stappen naar succesvollere LinkedIn campagnes en wij vertellen je hoe. 

In Nederland is LinkedIn het grootste zakelijke platform. Op LinkedIn kun je zeer specifiek targeten in de B2B markt. Je kunt onder andere targeten op: bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte, branche, functie, vaardigheden etc. Er is ook veel keus wat betreft advertentievormen. Denk aan: single image ads, carrousel ads, video ads, text ads of via InMail. Je kunt in LinkedIn direct leads genereren via Lead Gen Forms. Deze formulieren zitten in het platform en vullen de velden al in op basis van de gegevens die binnen LinkedIn bekend zijn. Nadat de gegevens zijn ingevuld, krijgt de lead toegang tot jouw waardevolle content. Bijvoorbeeld een e-book, whitepaper of case study. 

Hoe haal je het beste uit jouw LinkedIn campagnes?

Tip #1. LinkedIn advertenties optimaliseren

Optimaliseren is heel belangrijk. Dit wordt binnen de marketingwereld ook continu benadrukt. Probeer iedere week jouw advertenties even na te lopen. Aan de advertentie die het meest succesvol is, kun je dan gerichter jouw budget uitgeven. Je kunt ook de doelgroep verkleinen om de juiste personen te bereiken en de tekst van de advertentie aanpassen naar een tekst die de hoogste CTR had.

Tip #2. Gematchte doelgroepen

In de LinkedIn Campaign Manager kun je lijsten uploaden, doelgroep lookalikes maken en retargeten. Op deze manier breid je jouw doelgroep uit. Je kunt zo veel meer mensen bereiken en aanwezig zijn waar zij zijn. Upload bijvoorbeeld een lijst met leads uit jouw CRM systeem of een lijst met interessante bedrijven uit een databank. 

Retargeting kun je inzetten als je eerder campagnes hebt uitgevoerd en de LinkedIn Pixel is geïnstalleerd. Hier komen we in de volgende tip op terug.

De lookalike audience kun je inzetten om een doelgroep aan te maken die lijkt op een doelgroep die je al eerder hebt aangemaakt. Zo creëer je een nieuwe lijst en worden jouw bestaande doelgroep(en) uitgebreid met opties die je zelf nog niet had bedacht. 

Tip #3. LinkedIn Targeting

In LinkedIn kun je met jouw advertenties retargeten op basis van drie bronnen: websiteverkeer, video-advertenties en leadgeneratieformulieren. Als je bijvoorbeeld veel verkeer haalt uit display advertising of Google Ads, dan kun je het websiteverkeer dat hieruit komt door deze functie nog eens bereiken. 

LinkedIn retargeting websiteverkeer

Hetzelfde geldt voor video-ads. Als je een super gave video-advertentie hebt gemaakt met veel interactie, wil je deze mensen verder door de funnel trekken. Je kunt dan de personen die de video-ad bekeken retargeten. Je kunt zelfs targeten op het percentage dat zij van jouw video hebben bekeken. 

LinkedIn retargeting video-ads
In LinkedIn kun je zoals je weet, gebruikmaken van Lead Gen Forms. Het kan voor komen dat men op jouw advertentie klikt, maar uiteindelijk kiest om het formulier niet in te vullen. De reden hiertoe kan van alles zijn. Maar niet getreurd, je kunt degenen die op jouw advertentie klikten opnieuw benaderen door hen te retargeten. Wellicht kun je de advertentie iets laagdrempeliger maken, of op een andere manier optimaliseren zodat zij wel hun gegevens willen achterlaten.

LinkedIn retargeting lead gen forms

Tip #4. Maak gebruik van het LinkedIn Algoritme

Je kunt jouw campagnes nog zo specifiek uitdenken en maken, maar uiteindelijk bepaalt het LinkedIn algoritme écht wat jouw doelgroep te zien krijgt. Dit algoritme is gebaseerd op het gebruik van miljoenen LinkedIn leden. Maak hier gebruik van, zet A/B tests op en ontdek wat volgens LinkedIn het beste werkt!

Tip #5. Kies voor een zeer specifieke of brede doelgroep

LinkedIn heeft eindeloze targeting mogelijkheden, dus waar begin je? Je kunt kiezen voor een zeer specifieke target, door te targeten op functietitel. De kosten zijn hier echter ook het hoogst voor. Wanneer je een bredere doelgroep kiest, bijvoorbeeld door te targeten op functie(groep) en senioriteit, zijn de kosten lager. Op basis van jouw ideale doelgroep en doelen kun je hier eindeloos mee variëren en combineren.

Heb jij nog tips voor succesvollere LinkedIn campagnes? Wij zijn erg benieuwd!