Is jouw business klaar voor LinkedIn Advertising?

Is jouw business klaar voor LinkedIn Advertising?

Als het op B2B-marketing aankomt, zijn er een hoop redenen om van LinkedIn te houden. Er is geen ander zakelijk social media platform dat erop lijkt. Op het platform kun je je specifiek richten op belangrijke beslissers op basis van de omvang van een bedrijf, de industrie en allerlei andere handige criteria. Maar liefst 690 miljoen professionals gebruiken het platform om te leren, te delen en zakelijke kansen te ontdekken. Dat wist je waarschijnlijk al, maar is jouw business ook echt klaar voor LinkedIn advertising?

LinkedIn is een B2B-marketing wonderland.

Het enige probleem is dat het adverteren voor beslissers op LinkedIn, lang niet zo eenvoudig is als het adverteren voor consumenten op Facebook. LinkedIn advertising lijkt dus voor veel B2B-bedrijven een droom die uitkomt, maar velen vinden het moeilijk om alle potentie om te zetten naar een winstgevende realiteit. 

Nog niet zo lang geleden waren LinkedIn Ads nóg ingewikkelder voor B2B-marketeers. De functie werkte niet bepaald goed mee en leverde diverse problemen en beperkingen op. Inmiddels is het een stuk verbeterd, maar B2B-bedrijven blijven sceptisch. Is LinkedIn advertising een goede investering? Of kan ik mijn budget beter ergens anders aan besteden?

Inmiddels hebben wij al een hoop klanten geholpen met hun LinkedIn advertising campagnes. We kennen de in’s en out’s. Aan de hand van een aantal vragen, kunnen we een goede afweging maken of LinkedIn een geschikt advertising platform is voor een bedrijf. 

Wil je zelf al een poging wagen?

Dan zijn dit de vragen die je jezelf kunt stellen of jouw business klaar is voor LinkedIn advertising:

1. Maakt jouw bedrijf gebruik van andere marketingkanalen?

LinkedIn is een goede high funnel-marketingtool. Men gebruikt het platform om iets te leren en niet om direct een product of dienst te kopen. Het is dus niet per se een geschikte plek voor sales.

Wanneer je voor het eerst een marketingfunnel opbouwt en jouw communicatie uitwerkt, kan dit een lastige klus zijn. Maar dat geldt overigens voor elk kanaal als je start. 

Als je start met LinkedIn advertising kost het je best wat geld. Gemiddeld betalen bedrijven die net beginnen met adverteren, zo’n 5,74 dollar per click. 

Als we daarbij kijken naar het gemiddelde conversiepercentage, kom je uit op ongeveer 90 dollar per conversie. En dan bedoelen we met een conversie, het downloaden van een e-book bijvoorbeeld.

Facebook is daarentegen een stuk goedkoper. Dus mocht je al Google Ads en Facebook Ads inzetten en weinig budget hebben, dan kun je ervoor kiezen om die campagnes eerst te optimaliseren voordat je start met LinkedIn. 

Uiteraard kun je het ook anders bekijken….

Haal je al geweldige resultaten uit de andere platformen, dan kun je jouw resultaten verhogen door ook nog LinkedIn advertising in te zetten. Je weet namelijk al hoe je jouw doelgroep kunt benaderen. Daarnaast heb je al een cross-channel overzicht om de clicks en conversies vanuit LinkedIn bij de kunnen houden. 

Op deze manier kun je jouw salesfunnel uitbreiden. LinkedIn is een high-funnel platform, dus het kan even duren tot je het resultaat ziet. Maar als de rest van jouw marketing al goed functioneert, is het een goede manier om uit te breiden en jouw bedrijf te laten groeien.

2. Kan mijn business de kosten van LinkedIn Ads dragen?

Zoals we in het bovenstaande punt al benoemden, is LinkedIn behoorlijk prijzig voor een upper-funnel marketingkanaal. Sommige bedrijven halen misschien directe sales uit de advertenties, maar de meeste focussen zich voornamelijk op leads genereren en deze in hun salesfunnel krijgen.  

Maar als je al 90 dollar betaalt voor slechts iemand in jouw funnel krijgen, is het misschien niet heel rendabel. Je hebt dan een behoorlijke winstmarge nodig om dit soort uitgaven te kunnen doen, nog voordat je een sale binnenhaalt. Immers wordt niet iedere besluitvormer die het formulier invult klant. 

Stel er wordt maar 10% klant, dan betaal je 900 dollar per nieuwe klant. Het ene bedrijf kan het zich veroorloven en de ander gaat failliet. Dit zijn slechts hypothetische schattingen, maar je kunt dit soort cijfers ook voor jouw bedrijf berekenen. Het is namelijk ook afhankelijk van wat je verkoopt en wie jouw doelgroep is. 

Kijk goed naar wat jij kunt uitgeven aan een nieuwe klant. Wat verdien je aan een nieuwe klant? Als dit 500 dollar per klant is, past LinkedIn Ads misschien minder goed bij jouw business. Haal je veel winst uit een klant, dan kun je met LinkedIn Ads het ideale publiek bereiken en is het platform het waard om te proberen.

Zit je een beetje tussen deze cijfers in, dan kun je jouw funnel eens onder de loep nemen. Hoe zou je die efficiënter kunnen maken? Vaak kun je met een kritisch oog jouw huidige marketingstrategie en campagnes verder uitmelken. Zodra je dat allemaal goed op de rit hebt, kunnen LinkedIn Ads een stuk interessanter worden. 

Uiteraard blijft het vooraf altijd hypothetisch. Voordat je start met advertising, is het lastig te zeggen welk resultaat het jou oplevert en hoeveel het gaat kosten. Maar als je LinkedIn Ads niet goed verwerkt krijgt in jouw marketingstrategie, is er een grote kans dat het in de praktijk ook niet werkt. 

Maar als blijkt dat LinkedIn Ads een kosteneffectieve manier kan zijn om vooraan te staan bij jouw ideale klanten, ga er dan voor!

3. Heb je een goede contentmarketingstrategie?

Content is de taal van LinkedIn. Men gebruikt LinkedIn niet om iets te kopen, ze willen leren, netwerken en discussiëren. Om resultaten te halen uit LinkedIn Ads, dien je daar rekening mee te houden. 

Direct-sales campagnes op LinkedIn kun je vergeten… Dat is veel te snel. De doelgroep is niet gelijk sales-ready. In plaats daarvan kun je je beter richten op het delen van hoogwaardige content. Blogposts, video’s, podcasts en gated content hebben de meeste slagingskans als je potentiële klanten wilt bereiken. 

Als je hen vraagt om iets te kopen, schrik je hen waarschijnlijk af. Bied vooral waardevolle inzichten en suggesties over hoe zij hun bedrijf kunnen verbeteren. De kans is groot dat zij dan klikken en later converteren. 

Maar dan heb je uiteraard wel eerst hoogwaardige content nodig…

Heb jij geen goede content, dan wordt het lastig om goede resultaten uit de LinkedIn Ads-campagnes te krijgen.

Naast een goede contentstrategie heb je ook een solide e-mail- en nuturtingstrategie nodig. Het heeft geen zin om 90 dollar aan een lead uit te geven, waarmee je een e-mailadres ontvangt om er vervolgens niets meer mee te doen. 

Heb je geen goede content klaarstaan? Dan ben je nog niet klaar voor LinkedIn advertising. Zo simpel is het….

Dus is jouw business klaar voor LinkedIn Advertising?

Misschien wel…. misschien niet…

Als je jouw online marketingstrategie nog aan het uitvogelen bent, is dit geen goed moment om te investeren in LinkedIn Ads. Hetzelfde geldt voor jouw winstmarge. Als die niet zo hoog is, kun je LinkedIn Ads beter even uitstellen, vanwege de kosten. 

Heb je genoeg winstmarge en een solide cross-channelmarketingstrategie dat ondersteund wordt door effectieve e-mailmarketingcampagnes en geweldige content, dan is LinkedIn-Ads een ideaal kanaal om te overwegen. 

Nou zijn deze regels natuurlijk niet definitief. Ieder bedrijf is natuurlijk anders. Maar het kan wel een goede richtlijn zijn om te bepalen of jouw business geschikt is voor LinkedIn Ads.

Over het algemeen wordt LinkedIn Ads al door veel bedrijven ingezet om een business te laten groeien!

Wil je dat wij samen met jou een kijkje nemen of jouw business geschikt is?

Neem dan contact met ons op!