Klantgericht conversies stimuleren van B2B kopers met deze 3 tips

Klantgericht conversies stimuleren van B2B kopers met deze 3 tips

Volgens het rapport van Customer-Centered Messaging geeft 88% van de B2B-marketeers toe dat zij op hun website vooral over hun bedrijven, producten of diensten praten. We snappen de neiging aangezien het B2B is, maar het is juist belangrijk om klantgericht te zijn. Zo kun je de merkcommunicatie in jouw advertenties verbeteren en daarmee de conversies stimuleren. Wij delen drie tips hoe je jouw communicatie het beste kunt inzetten voor de B2B doelgroep op LinkedIn.

#1. Zet jouw klanten op nummer 1 in jouw B2B marketing communicatie

Voor jouw omzet is de klantervaring erg belangrijk. Maar de content die wij lezen van merken voldoet steeds minder vaak aan de behoeften van de klant.

Uit onderzoek blijkt dat de onderstaande punten de meeste prioriteit hebben binnen een bedrijf:

klantgericht

Tweederde van de B2B kopers heeft pas contact met de verkoper wanneer zij een product/dienst daadwerkelijk aan gaan schaffen. De oorzaak hiervan is dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van de online recensies. Het is dus belangrijk dat jouw communicatie wordt afgestemd op de behoeften van de klant, in plaats van de groeiende omzet. Het een zal logischerwijs een positief effect hebben op het ander. 

#2. Schrijf relevante content

Het onderzoek uit het rapport toont aan dat 65% van de kopers klaagt dat er teveel informatie is en 59% geeft aan dat deze informatie voor het grootste gedeelte nutteloos is. 

Het is van belang dat je jouw content afstemt op de doelgroep. De kern van de content moet ervoor zorgen dat de lezers meer willen weten over dit onderwerp, een relevante zakelijke uitdaging erin zien of hen overtuigt dat jouw product/dienst de oplossing biedt waar ze naar op zoek zijn. 

Het schrijven van relevante content stelt jouw bedrijf in staat om betere bedrijfsresultaten te behalen, dit kan tot ongeveer 50% hoger zijn dan gemiddeld.

#3. Benadruk het succes van jouw klanten

Om de waarde van jouw producten of diensten aan te tonen kun je case studies inzetten. Hier kun je de succesverhalen van huidige klanten verwerken. Uit het onderzoek blijkt dat momenteel 55% van de ondervraagde bedrijven hier gebruik van maakt. 

klant

Een andere manier om jouw klanten te triggeren met jouw content is door het af te stemmen op hun pijnpunten. Zorg dat je duidelijk maakt hoe jouw oplossing deze pijnpunten kan aanpakken. Dit kun je simpelweg al doen door de voordelen van jouw product te koppelen aan een marketingtrend die zich momenteel ontwikkelt.

Een citaat uit het rapport: “Effectieve boodschappen dagen overtuigingen uit door niet-overwogen behoeften te introduceren die kopers mogelijk niet hebben herkend – of kansen waarvan het gek zou zijn als zij die negeren.”

Door de langer termijn voordelen van jouw product/dienst aan te geven, kun je je onderscheiden van jouw concurrenten. 

Checklist voor klantgericht conversies stimuleren:

  • Benoem specifiek de pijnpunten van jouw klanten;
  • Benadruk de klantervaring in casestudies;
  • Maak gebruik van jouw huidige klantenbestand bij het creëren en optimaliseren van jouw merkcommunicatie;
  • Train jouw verkoopteam om oplossingsgericht te zijn wanneer zij potentiële kopers benaderen;
  • Zet jouw klanten altijd op de eerste plaats, hierdoor kun je langdurige relaties opbouwen. 

Om meer inzicht te krijgen in klantgerichte communicatie kun je hier het volledige rapport van Forrester lezen.

Heb je vragen of wil je hulp om jouw content klantgericht te maken?

Neem dan contact met ons op!