LinkedIn Ads: Hoe adverteren op LinkedIn?

LinkedIn Ads, voor ieder bedrijf dat een b2b aanpak hanteert een essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Wij vinden dat adverteren op LinkedIn voor ieder bedrijf mogelijk zou moeten zijn. Het plaatsen van een advertentie is eenvoudig en het het beheren van de campagnes zou ook geen struikelblok moeten vormen. Aan de hand van onze werkwijze, zoals wij deze als marketingbureau al jaren hanteren, nemen wij jou mee in onze aanpak. Wij leggen je uit hoe jij jouw marketingdoelstellingen en doelgroep bepaald, wat het juiste advertentieformaat is en hoe de campaign manager werkt. 

Onze werkwijze en extra tips altijd en overal tot je beschikking?

Stappenplan adverteren op LinkedIn

LinkedIn advertising Stappenplan

#1 LinkedIn Ads en het bepalen van de doelstellingen

De eerste stap: Het bepalen van de doelstellingen van jouw campagne. Dit is de basis voor het draaien van effectieve campagnes op LinkedIn. Wat wil je bereiken met je LinkedIn campagne oftewel: Welk doel heb je voor ogen? Een betere naamsbekendheid, meer leads genereren of een hogere conversie? Hieronder kan je voor jezelf bepalen welk doel van toepassing kan zijn op jou bedrijf.

Doelstellingen LinkedIn Ads
Overweging

Overweging

Websitebezoeken – Ik wil dat meer mensen een bestemmingspagina bezoeken of mijn website buiten LinkedIn.

Interacties – Ik wil dat meer mensen interacties aangaan met mijn LinkedIn advertenties. Dit kunnen reacties of likes zijn maar ook het delen van berichten. 

Videoweergaven – Ik wil dat meer mensen mijn video’s bekijken. De personen die de video’s bekijken zorgen direct voor zeer waardevolle data voor jouw campagnes. 

Conversie

Genereren van leads – Ik ben op zoek naar meer hoogwaardige leads die ik via LinkedIn kan bereiken. Waardoor uiteindelijk mijn klantenbestand groeit. 

Websiteconversies – Ik ben op zoek naar meer bestellingen, registraties of downloads op mijn website. 

Sollicitanten – Ik ben opzoek naar personeel en ik wil vacatures bij mijn bedrijf promoten waardoor ik de juiste werknemers aantrek voor mijn bedrijf. 

conversie lead naar klant
bekendheid

Bekendheid

Merkbekendheid – Ik wil dat meer mensen mijn bedrijf kennen. Dit noemen we een awareness campagne. Bij deze doelstelling stuur je met je content en boodschap aan op bereik. 

LinkedIn Funnel

Je doelstellingen halen. Dat is natuurlijk wat je wilt. Een handig hulpmiddel hierbij? Een LinkedIn funnel!

Creëer een funnel waarbij een suspect geleidelijk aan converteert naar klant. Wat je hoopt is dat iemand uit jouw doelgroep de hele LinkedIn funnel doorloopt. Van de awareness fase, door naar consideration fase en eindigt in de laatste fase: conversion. Hoe krijg je iemand zo ver mogelijk in de funnel? Zet de juiste touchpoints in op het juiste moment, zodat de gebruiker precies wordt getriggerd wanneer jij dat wil. Denk hier goed over na. Een optimale funnel zorgt voor een optimaal resultaat!

funnel

#2 Het bepalen van jouw doelgroep op LinkedIn

De tweede stap: het bepalen van jouw doelgroep. Wie is de doelgroep? Wat zijn de interesses? Waar zit de doelgroep? Door dit in kaart te brengen, kun jij de juiste boodschap overdragen aan de juiste personen. 

doelgroep bepalen

Wil jij jouw doelgroep in kaart brengen? Begin dan met het instellen van de locatie en taal van de gebruikers die je graag wilt bereiken. Hierna kan het polijsten van de doelgroep beginnen!
Er zijn tal target mogelijkheden. Interesses, functietitels, bedrijfsgrootte enz.

Je kunt de doelgroep specifiek maken met de volgende kenmerken:

bedrijf

Bedrijf:
bedrijfsgrootte, bedrijfsnamen, bedrijfstakken van het bedrijf, connecties bij het bedrijf, personeelsgroei van het bedrijf en volgers van de bedrijfspagina

demografische gegevens

Demografische gegevens:
Leeftijd, geslacht en beroep

Opleiding

Opleiding:
onderwijsinstellingen, studierichting en titels/graden

Ervaring

Ervaring:
functie, functietitel, senioriteit niveaus, aantal jaar ervaring en vaardigheden

Interesses & gedrag

Interesses en gedrag:
interesses van leden en kenmerken lid

Heb je de specifieke kenmerken gekozen? Dan ben je bijna klaar. Je hebt namelijk nog de optie om ‘doelgroep uitbreiden’ in te schakelen. Door deze optie aan te vinken bereik je personen die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep. Denk hierbij aan dezelfde bedrijfstakken, branches, functie of vaardigheden.

Let wel op! Zorg ervoor dat je jouw doelgroep helemaal in kaart hebt wanneer je deze optie wilt gebruiken. Is dit niet het geval? Dat is er een kans dat het aantal potentiële klanten of leads zal dalen. Het risico zit hem hierin dat LinkedIn bij deze optie vaak op zoek gaat naar personen die gemiddeld sneller op interacteren met een advertentie. Dit zijn niet direct interessante potentiële leads of klanten voor jouw bedrijf.

#3 Het kiezen van het juiste advertentie formaat

De één na laatste stap. Je weet wat en wie je wilt bereiken met jouw LinkedIn Campagne. Dan is het nu tijd om het meest geschikte advertentie formaat te kiezen. Ben jij benieuwd naar de verschillende formaten en de juiste keuze voor jouw boodschap en doelgroep? Lees dan snel verder!

Advertentie

Sponsored Content

Het is de meest populaire vorm van adverteren op LinkedIn, waarbij gesponsorde advertenties in de LinkedIn newsfeed worden getoond.
Meer informatie

Tekst Ads

LinkedIn Text Ads zijn intuïtieve, self-service advertentieformaten. Creëer, beheer en optimaliseer binnen een paar minuten eenvoudig op maat gemaakte campagnes.
Meer informatie

Lead Gen Forms

Met Lead Gen Forms kun je nog meer kwaliteitsvolle leads verzamelen op LinkedIn, dankzij automatisch ingevulde formulieren. Deze Lead Gen Forms zijn beschikbaar voor Sponsored InMail en Sponsored Content.
Meer informatie

Dynamic Ads

Dit zijn gepersonaliseerde advertenties die voor elke LinkedIn gebruiker anders zijn. Op basis van gegevens uit een gebruiker zijn of haar eigen LinkedIn profiel, worden LinkedIn advertenties gepersonaliseerd.
Meer informatie

Hieronder vind je een gedetailleerde uitwerking van de verschillende advertentie formaten:

Sponsored Content

Het eerste formaat, sponsored content. Dit is de meest populaire vorm van adverteren op LinkedIn. Bij Sponsored content worden advertenties in de LinkedIn newsfeed getoond. Sponsored content is zo populair vanwege het grote bereik. De newsfeed is dé plek die door gebruikers van LinkedIn op verschillende apparaten het meeste wordt bekeken. Het is van belang dat je jouw specifieke doelgroep op een krachtige manier benaderd zodat je ervoor zorgt dat ze de gewenste actie(s) uitvoeren. Sponsored content kunnen onder andere voorkomen in de vorm van een carrousel of video advertentie.

Sponsored content LinkedIn
Tekst ads linkedIn

Tekst Ads

Het tweede formaat, tekst ads. LinkedIn tekst ads zijn instinctieve, self-service advertentieformaten. Creëer, beheer en perfectioneer binnen een paar minuten simpel een op maat gemaakt tekst ad. Een tekst ad is voorzien van een omschrijving en een titel. Ook kun je een afbeelding toe voegen aan de advertentie. Deze tekst ad advertenties zijn alleen te zien op de desktop en staan vaak aan de zijkant, onderkant of bovenkant van een LinkedIn pagina.

Net als bij sponsored content kan een tekst ad gebruikt worden om jouw bedrijf zichtbaar te maken bij de belangrijkste doelgroepen. Ook is het mogelijk om tekst ads in te zetten zodat mensen rechtstreeks verwezen worden naar een landingspagina. Bij tekst ads heb je de touwtjes helemaal in eigen handen doordat je je eigen budget en de totale kosten kan beheren! 

Lead Gen Form

Het derde formaat, lead gen form. Door automatisch ingevulde formulieren verzamel je nog meer hoogwaardige leads op LinkedIn. Wanneer je kiest voor lead gen form, krijgt iemand uit de door jou gekozen doelgroep een normale advertentie te zien op LinkedIn. Wanneer er op de advertentie geklikt wordt, wordt diegene doorgestuurd naar een formulier. Dit formulier heb jij al klaar gezet voor deze bezoeker. 

Het mooie hiervan is dat het formulier vooraf al is ingevuld met data die LinkedIn heeft over de bezoeker. Denk hierbij aan gegevens zoals, naam, telefoon, functie, e-mailadres, et cetera. Hierdoor ligt de drempel om het formulier volledig in te vullen veel lager, omdat het formulier al deels in ingevuld. Dit is voor jou dus een grote kans dat je relevante data kan verzamelen!

Lead Gen Forms
Dynamic ads icoon

Dynamic Ads

Het laatste formaat, dynamic ads. Hiermee wordt op basis van gegevens uit een bezoeker zijn of haar LinkedIn profiel, gepersonaliseerde advertenties getoond. Hierbij kun je denken aan de naam, functie en de profielfoto van de bezoekers. Dit type advertenties ondersteunen alle niveaus van full funnel marketing. Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor dynamische advertenties, te benoemen; merkbekendheid verbeteren, websitebezoeken verhogen, meer interactie creëren of sollicitanten aanspreken. Een dynamische advertentie kan een advertentie zijn voor relevante bedrijven, vacatures of professionele content.

#4 Meet en evalueer met Campaign Manager

De laatste stap: Meten, evalueren en optimaliseren. Dankzij de handige tool Campaign Manager heb jij precies inzicht in de prestaties van jouw advertenties. Binnen deze omgeving word je stap voor stap begeleid bij het maken van je campagnes. Het is een self-service tool die jou helpt bij het opstellen, meten en evalueren van advertenties en campagnes.

meet en evalueer

Is Campagin Manager nieuw voor jou? Maak dan een account aan. Dit doe je door via je persoonlijke LinkedIn account in te loggen. Vervolgens klik je rechtsboven op ‘adverteren’. Je wordt dan doorverwezen naar een pagina waar jij een account kunt creëren. Maar let op! Voor het plaatsen van advertenties heb je een creditcard nodig. Heb je alle gegevens volledig ingevuld? Dan zie je jouw eigen dashboard in Campaign Manager.

In Campaign Manager zijn advertentieaccounts georganiseerd via de volgende niveaus: account, campagne groepen, campagnes en advertenties.

Account

Account

  • Facturering en betalingen
  • Gebruikersrollen en accountmachtigingen beheren
  • Gekoppeld aan een LinkedIn-pagina
  • Account assets
  • Rapporteren
Dynamic ads icoon

Campagnegroep

  • Groepsbudgetten voor meerdere campagnes
  • Statussen voor meerdere campagnes instellen
  • Schema’s instellen voor meerdere campagnes
  • Groepen campagnes organiseren
  • Rapporteren
Campagne

Campagne

  • Een doelstelling selecteren
  • Een doelgroep aanmaken
  • Advertentieformat selecteren
  • Bod, budget en schema instellen
  • Bijhouden van toepassing van conversies
  • Advertenties toevoegen aan de campagne
  • Rapporteren
Advertentie

Advertenties

  • Advertentie opzetten
  • Beheer specifieke advertenties
  • Krijg unieke inzichten over advertenties
  •  A/B testen met meerdere advertenties

Belangrijke KPI's

Op het moment dat jij een advertentie live hebt staan kan jij deze gaan bijhouden en monitoren. Hieronder worden drie verschillende KPI’s beschreven waar je veel mee te maken gaat hebben.

De Click Through Rate (CTR) is de verhouding gebruikers die op jouw link heeft geklikt ten opzichte van het aantal gebruikers die jouw advertentie heeft gezien. Dit maakt het een belangrijke metric om duidelijk in een overzicht te hebben. De LinkedIn benchmark van de CTR ligt tussen de 0,4% en 0,6%. Advertenties in het beheer van schurq. scoren gemiddeld tussen de 1,1% en 1,4%. Een stuk hoger dan de benchmark dus.

Een andere KPI binnen LinkedIn is Cost Per Impression (CPM). Deze variabele geeft een inzicht van de kosten per 1000 views van jouw advertentie. De LinkedIn benchmark voor de CPM ligt rond de €30,-. Advertenties in het beheer van schurq. zitten hier net onder. De gemiddelde CPM is hier €29,-.

Tot slot de Cost Per Click (CPC). Simpelweg zijn dit de kosten voor één klik op jouw advertentie. De LinkedIn benchmark voor de CPC ligt rond de €5,-. Bij advertenties in het beheer van schurq. ligt deze CPC rond de €2,50,-.

Hoe is het mogelijk dat advertenties in het beheer van schurq. zoveel beter presteren dan de benchmark? Om dit te realiseren blijven wij testen, analyseren en op basis daarvan campagnes aan de voorkant optimaliseren. Zo weet je altijd zeker dat de boodschap in jouw campagne aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. Dit verhoogt de kans op conversie en zal ervoor zorgen dat je jouw advertentiebudget efficiënt besteedt.

LinkedIn advertising

Ben je van plan om een campagne op LinkedIn te plaatsen? Of wil je simpelweg meer leren over de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn? Het handboek biedt de handvatten voor het draaien van succesvolle LinkedIn campagnes!

Vraag vrijblijvend handboek aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden