Met deze drie nieuwe LinkedIn features kun je de juiste doelgroep definiëren

Met deze drie nieuwe LinkedIn features kun je de juiste doelgroep definiëren

Een van de redenen waarom je als organisatie advertenties inzet is om de juiste doelgroep te bereiken. Toch vinden veel organisaties het lastig om de juiste doelgroep te bereiken. Er zijn zoveel manieren waarop een doelgroep gedefinieerd kan worden. Dit maakt het moeilijk om een ideaal profiel op te stellen. LinkedIn wilt dit makkelijker maken en introduceert drie nieuwe features. Zo kun jij eenvoudiger de juiste doelgroep definiëren. 

Feature #1. Lookalike Audiences

Veel marketeers zien het profiel van hun huidige klanten als de ideale doelgroep om mee te adverteren. Je klanten zijn namelijk degene die voor jouw organisatie hebben gekozen. De kans is groot dat anderen met eenzelfde soort profiel ook voor jouw organisatie zullen kiezen. Met de lookalike audiences gaat LinkedIn op zoek naar mensen die vergelijkbare eigenschappen hebben met jouw klanten of jouw website bezoekers.

lookalike audience - doelgroep definieren

Drie voorbeelden van wat de lookalike audiences voor je kunnen doen:

  • Een hoog-converterende doelgroep bereiken: Middels de lookalike audiences is het mogelijk om een doelgroep te vinden die vergelijkbaar is met mensen die betrokken zijn op jouw website.
  • Meer gekwalificeerde prospects bereiken: Uit de pilots die LinkedIn heeft gedraaid bleek dat het campagnebereik met 5 tot 10x vergroot werd. Dit komt omdat het bereik van de campagnes uitgebreid wordt naar meer gekwalificeerde prospects.
  • Nieuwe doel accounts bereiken: Wanneer je als organisatie een account based strategy toepast, kun je de lookalike audiences gebruiken om een doelgroep te bereiken die je zelf nog niet eerder had overwogen. Het bedrijfsprofiel van de nieuwe doelgroep komt overeen met het bedrijfsprofiel van je ideale klant.

Feature #2. Audience templates

Heb je als organisatie en/of adverteerder nog maar weinig informatie over je doelgroep? Dan kun je gebruikmaken van de audience templates van LinkedIn. LinkedIn heeft meer dan 20 gedefinieerde B2B-doelgroepen opgesteld waar je als organisatie gebruik van kunt maken. Ook als ervaren adverteerder kun je gebruikmaken van de audience templates. Je kunt zo testen en erachter komen of er doelgroepen zijn met andere eigenschappen die ook interessant genoeg zijn.

Deze audience templates moeten het adverteerders makkelijker maken om de juiste doelgroep te bereiken zonder uren te steken in het zelf aanmaken van een doelgroep. De audience templates bevatten kenmerken zoals vaardigheden, functietitels en groepen.  

Audience templates

Feature #3. Interesting Targeting op basis van gegevens uit de zoekmachine Bing

Kort geleden introduceerde LinkedIn interesting targeting. Interesting targeting maakt het mogelijk om leden te bereiken met advertenties die overeenkomen met hun interesses. Om de advertenties te laten aansluiten op de interesses van de LinkedIn gebruikers wordt er data gebruikt van de zoekmachine Bing.

Bing en LinkedIn zijn beide een onderdeel van Microsoft. Hierdoor is het mogelijk om de beschikbare gegevens uit LinkedIn en Bing met elkaar te delen op een manier die de privacy respecteert. De professionele interesses die uit LinkedIn naar voren komen worden gecombineerd met de onderwerpen en de inhoud waarnaar gezocht wordt in Bing om zo de juiste advertentie aan de juiste personen te tonen.

De afgelopen maanden zijn er verschillende pilots gedraaid rondom de nieuwe features en de eerste resultaten zijn positief. De komende weken worden de features beschikbaar voor alle adverteerders op LinkedIn.

Wil je meer informatie over de nieuwe features en jouw doelgroep definiëren? Of heb jij hulp nodig bij het opstarten van advertenties in LinkedIn? Neem dan contact op met onze specialisten!